måndag 12 november 2007

Lektion 2

Så var det dags för den andra körlektionen klockan 12.15 i förmiddags. Som jag skrev tidigare idag så trodde jag att backning stod på dagens schema. Inget kunde ha varit mer fel. Istället blev det full fart framåt!

Vi började helt sonika med en enkel repetetion av förra gångens start- och stanna-mjukt-övning. Det gick kanon. Inget motorstopp alls. Min körskolärare, jag fortfarande inte lärt mig namnat på (å andra sidan kan inte han mitt heller), tyckte att jag var mogen för svårare uppgifter. Så ut på större väg! Helt plötsligt låg jag på både växel tre och fyra!

Eftersom hag är lite av en miljönörd så hade jag naturligtvis lusläst avsnittet om eco-driving. Att motorbromsa är helt min grej! Emellanåt blev det förstås lite vanlig broms också, men med en väl planerad körning ska det nog höra till undantagen?

Blev småirriterad över hur sjukt långsamt 30 km/h är när man kommer från högre hastigheter. Tänka sig att jag var uppe i hela 60 km/h! Det trodde jag inte i förmiddags.

Och närmast chockad blev jag i slutet när jag fick åka ut i den tunga trafiken, allldeles intill Mobilia, i en rödljuskorsning! Men det gick det med. Det här känns faktiskt riktigt oroväckande roligt.

Inga kommentarer: